31 juli 2012

Provocerad

Min hund är psykiskt sjuk. Så när jag satt och funderade över psykiskt sjuka människor - som jag ju träffar dagligen i mitt arbete - och hur vi behandlar dem (med tabletter) tänkte jag att: Varför inte hundar? Det borde finnas en tablett för att minska stress och ångest hos hund. En "masters little helper". Det finns det också, förstod jag efter någon minuts googlande, och den heter Clomicalm.

Jag ringde till djursjukhuset och fick där prata med en djursjuksköterska som verkligen drev mig till vansinne. Har du testat träning? Nejdå bara två år av allt jag någonsin kan komma att tänka på i träningsväg för en hund (men hur träna en hund som blir för stressad av belöningar och för stressad av tillsägelser och tycker att ett kommando är ett alldeles för stort krav?). Sedan talar hon om en kombination av naturläkemedel och jag måste fråga: Finns det något belägg för den här behandligen? Hon svarar att: Näe, inte mer än vad vi ser här...

Det framkommer att om jag träffar en veterinär kommer denne att tvinga mig testa dessa naturläkemedel innan ett eventuellt riktigt läkemedel kan sättas in. Du vet det finns biverkningar. Och jag kunde inte låta bli att kommentera att allt som har verkan har också biverkningar. Det är lite så farmakologi fungerar. Så jag prostituerar mig, går emot mitt bättre vetande för att få träffa en veterinär. Och naturläkemedel är verkligen provocerande dyrt.

(Ska tilläggas att jag denna dag inte fått i mig något kaffe. Riktigt sur tjej).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar