1 mars 2012

Förbannelse över blåsljuden

Förbannelse. Över. Blåsljuden. 
Börjar dagen med att på ronden inte längre höra det blåsljud som jag lyckades upptäcka igår, får bakläxa av överläkaren och måste gå tillbaka och lyssna senare under dagen. Stackars tanten fick hålla andan gånger flera för att jag skulle höra det lilla svischande ljud som mest lät som en utsmetad förstaton. Var på bedsideundervisning med en till ryktet sträng överläkare och kunde inte höra något annat än lungljud över hela hjärtat. Upptäckte sedan att "lungljuden" var synkroniserade med hjärttonerna och lät enligt mig som någon slags... hjärtkrepitation? Det var blåsljudet, som tydligen var snarare högfrekvent än lågfrekvent (värderar snabbt om min uppfattning av hög- och lågfrekventa ljud efter denna upplysning). Sedan skulle min ständiga följeslagare och kompanjon R. låta mig lyssna på ett blåsljud från hans sida av avdelningen. Vi gick in och frågade snällt om det var okej att lyssna, ja det var det sa patienten frågande. Lyssnade. Hörde INGENTING. Blev förbannad. Tills R. kom på att det var fel patient.

Aja. Jag har lyckats höra två övertygande blåsljud och två mindre övertygande blåsljud idag. Det blir fyra blåsljud.

1 kommentar:

  1. But seriously, blåsljud är ju bland det svåraste att höra öht!

    SvaraRadera