14 mars 2013

Skam

Kände mig smått uttittad på Systembolaget när jag, efter att M hade köpt en helkvällsförbrukning av alkoholfri öl, betalade asmycket för tequila. "Hur var det med dig då lilla vän?" Sa fröken i kassan med en högst dömande röst. "Det är inflyttningsfest, så det är inte bara jag" försvarade jag mig. Hon tittade upp med en säkertattduska-blick från legitimationen som hon spenderat, även för en systemet-personal, lång tid att bedöma.

Det kändes som att jag var minderårig, för full och för ung att få komma in på något ställe. Kände ungefär samma skam som när jag frågade om jag kunde gå tidigt från vårdcentralen idag (kände att jag fick ut sådär mycket av att sitta med och lyssna på läkarens telefontid a la vc-dagarna T1) och fick kommentaren "ja om du nu tycker att det är roligare" och sedan, när jag gick ut genom dörren: "ha ett bra liv".

En helt onödig form av skam, egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar