22 april 2013

Andningsmask

Efter många om och men har jag anslutit mig till sms-livräddarna. Jag har känt en viss tveksamhet, tidigt i utbildningen kanske beroende på att jag endast genomgått basal HLR-utbildning, senare eftersom jag inte haft en andningsmask. Ska jag till ett hjärtstopp och utföra HLR vill jag såklart göra inblåsningar. Frågan är, vill jag göra inblåsningar på vem som helst? Kanske är det inte de friskaste människorna i stan som faller knall till marken, kanske riskerar jag min egen säkerhet, kanske är jag självisk? Till mitt försvar finns SWESEMs utbildningsutskotts PM om initialt omhändertagande enligt ABCDE. Högst upp står nämligen inte A som i Airways utan Ö som i Överblick. Där finns två punkter: Säkerhet för vårdpersonal och patient och därefter medvetande/andning. Alltså säkerhet innan HLR. Och jag känner att jag inte vill göra inblåsningar på vem som helst som faller knall till marken på stan. Nu har jag en andningsmask och har alltså anmält mig som sms-livräddare med kunskap om defibrillatorer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar