5 maj 2012

Frankenweenie

Först skrek jag av förskräckelse när jag insåg att även denna så efterlängtade film skulle göras i samråd med Disney (jämför Alice in Wonderland som hade all potential att lyckas men som förstördes av det faktum att Disney fått för mycket att säga till om). Sedan fortsatte trailern och förskräckelsen byttes ut mot en förtjusning, näst intill barnslig upphetsning precis som vid premiären av Charlie and the Chocolate Factory. Det var många år sedan jag såg Frankenweenie som kortfilm och att Tim Burton nu väljer att göra den i långfilm känns som helt rätt beslut. Dessutom som stop-motion i stil med Corpse Bride och a Nightmare Before Christmas (och kom ihåg att denna underbara klassiker faktiskt är just Disney). Oerhört underskattat med äkta animation, ännu mer användandet av dockor, i dessa tider av Disney-Pixar-samarbeten. Kanske är just Tim Burton + Disney + Stop motion ett vinnande koncept? Jag hoppas. Förresten älskar jag att Tim Burton älskar hundar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar